پیمانکار ساختمان  کیست؟|‌10 وظیفه پیمانکار ساختمان که باید بدانید

پیمانکار ساختمان

پیمانکار ساختمان کیست؟

شاید اسم پیمان کار را بارها شنیده باشید اما اطلاعی در مورد آن نداشته باشید. اگر قصد دارید برای خود یک ساختمان بسازید، قطعا برای انجام این کار به یک پیمانکار نیاز دارید. برای اجرای اینکار نیاز به یک قرارداد دارید که یک طرف آن کارفرما و طرف دیگر آن پیمانکار قرار دارد. در واقع فردی که قصد دارد ساختمانی را بسازد به عنوان کارفرما و فردی که اجرای این پروژه را به عهده می‌گیرد با عنوان پیمانکار در طرفین قرارداد، قرار می‌گیرند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با پیمانکار ساختمان آشنا کنیم و بگوییم چه وظایفی دارند. برای آشنایی بیشتر با پیمانکار ساختمان این مقاله را تا انتها بخوانید.

پیمانکار ساختمان  کیست؟

پیمانکار ساختمان، به شخص یا شرکتی گفته می‌شود که برای انجام یک پروژه با کارفرمای خود قرارداد می‌بندد همچنین وظیفه دارد به موارد موجود در قرارداد، عمل کند. این پروژه می‌تواند شامل ساخت یک ساختمان، پل، جاده یا حتی احداث یک سد باشد.

یک پیمانکار می‌تواند افرادی را به عنوان جانشین خود انتخاب کند تا در صورت عقب افتادن کارها از افراد جانشین کمک بگیرد. افرادی که به عنوان جانشین قانونی پیمانکار انتخاب می‌شوند در واقع همان وظایف پیمانکار را بر عهده دارند.

برای پیمانکار ساختمان عموما ازعباراتی مانند General Contractor یا Building Contractor استفاده می‌کنند که هر دو یک مفهوم را بیان می‌کنند.

به بیان ساده‌تر پیمانکار ساختمان لزوما یک شخص نیست. پیمانکار می‌تواند یک فرد متخصص یا حتی یک شرکت باشد که پروژه‌‌ای را اجرا و به اتمام می‌رساند.

مدیریت پیمان چیست؟ درباره این موضوع می توانید با کلیک برروی عبارت مدیریت پیمان بخوانید.

10 وظیفه پیمانکار ساختمان که باید بدانید:

همانطور که گفته شد اصلی ترین وظیفه‌ای که پیمانکار ساختمان دارد، اینه که به موارد گفته شده در قرارداد عمل کند و آن را اجرا کند. اما علاوه بر این وظایف دیگری هم دارد که لازم است بدانید. این وظایف عبارتند از:

1- پیمانکار ساختمان وظیفه دارد قبل از اینکه شروع به اجرای پروژه کند، ابتدا همه هزینه‌ها را برآورد کند و به کارفرما اعلام کند. در صورتی که کارفرما هزینه برآورد شده را تایید کند، پیمانکار می‌تواند کار خود را شروع کند.

2- یکی دیگر از وظایف پیمانکار ساختمان اینه که برای هر بخش از ساختمان یک پیمانکار مشخص کند و با با آن قرارداد ببندد.

3- پیمان کار ساختمان موظف است که هر مصالح، ابزار، ماشین آلات یا هر لوازمی که  برای اجرای پیمان نیاز است را با هزینه‌ای که کارفرما پرداخت می‌کند بخرد یا اجاره کند.

4- وظیفه دیگر پیمانکار ساختمان اینه که به نمایندگی و با هزینه صاحبکار برای گرفتن انشعاباعات ساختمان از قبیل آب، برق و گاز اقدام کند. بای انجام اینکار باید برای گرفتن انشعابات هرکدام به شرکت مربوطه مراجه کرد. به عوان مثال اگر می‌خواهید انشعابات گاز ساختمان را دریافت کنید، باید به شرکت گاز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. یا اگر می‌خواهید انشعابات آب ساختمان را دریافت کنید، حتما باید به شرکت آب مراجعه کنید و درخواست دهید.

5- یک پیمانکار ساختمانی به هیچ عنوان نمی‌تواند مواردی که در قرارداد ذکر شده را به عهده فرد دیگری بگذارد.

 

مدیریت پیمان ساختمان های خاص

وظایف پیمانکار ساختمان

6- پیمانکار ساختمان ممکن است با پیمانکاران و پیمانکاران جزء زیادی قرارداد ببند بنابراین وظیفه دارد تا یک نسخه از این قراردادها را به کارفرمای خود تحویل دهد.

7- پیمان کار ساختمان موظف است پس از تایید صاحبکارش تمام بیمه‌های کارگران از قبیل بیمه ماهانه و حوادث یا حتی تمامی عوارض را پرداخت کند. سپس اسناد مروبط به بیمه و سایر هزینه‌هایی که پرداخت کرده را به کارفرمای خود تحویل دهد.

8- پیمان کار ساختمان باید حدودا هر چند روزی یک بار تمام هزینه‌هایی که برای پروژه انجام داده را یاد داشت کند و در صورتی که مهندس ناظر ان را تایید کرد این صورت هزینه را به کارفرمای خود تحویل دهد تا از هزینه‌های انجام شده باخبر باشد.

9- وی برای کارفرمای خود حکم امین را دارد بنابرین کارفرما تمام هزینه‌ها را به عهده پیمانکار خود قرار میدهد. پس پیمانکار موظف است تا جایی که می‌تواند صلاح صاحبکارش را بخواهد.

10- وی باید روی تمام بخش‌ها نظارت داشته باشد و مطمئن شود که همه پیمانکاران وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند و در صورت نبودن هماهنگی لازم به کارفرمای خود اطلاع دهد.

 

پیمانکار جزء یا پیمانکار دست دوم به چه کسی گفته می‌شود؟

به پیمانکاری که گفته می‌شود که تخصص لازم را برای اجرای قرارداد دارد و پیمانکار اجرای قسمتی از کار را به او می‌سپارد و با آن قرارداد می‌بندد. (پیمانکار جزء یا دست دوم هم مانند پیمانکار ساختمان می‌تواند شامل شخص حقیقی یا حقوقی باشد.)

پیمانکار ساختمان گاهی اوقات نیاز دارد تا بخشی از پروژه خود را به یک پیمانکار دیگر واگذار کند. بنابراین نکته قابل توجهی که وجود دارد اینه که پیمانکار جزء توسط پیمانکار ساختمان تعیین می‌شود و باید در مورد شرایط و توافق‌های آن در قراردادی که میان پیمانکار و کارفرما وجود دارد اشاره شود.

 

یک پیمانکار ساختمان خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

معمولا پروژه‌هایی که برای ساخت ساختمان، پل، سد یا حتی جاده وجود دارد، هزینه‌های زیادی را شامل می‌شود. پس زمانی که کارفرما می‌خواهد با یک پیمانکار قرارداد ببندد باید دقت کند تا پولش را هدر ندهد.

یک پیمانکار خوب باید در تمام مراحل اجرای پروژه دقت زیادی داشته باشد

زیرا اگر روی پروژه تمرکز کافی نداشته باشد

مکن است سال‌های آینده با اتفاقاتی مثل زلزله آن ساختمان ریزش کند و پول کارفرما را هدر بدهد.

پس اگر به عنوان یک کارفرما می‌خواهید هزینه کنید

سعی کنید با پیمانکاران کار بلد و مطمئن قرارداد ببندید تا خیال‌تان راحت باشد.

 

نتیجه گیری:

این روزها اکثر افرادی که صاحب ملک یا پول زیاد هستند

سعی می‌کنند خانه خود را خراب کنند و از نو شروع به ساختن کنند.

بنابراین برای انجام اینکار به یک افراد مجرب و با تجربه نیاز دارد تا این پروژه را اجرا کند. در این مقاله سعی کردیم تا به شما بگوییم پیمان کار ساختمان کیست و علاوه بر اجرای پروژه چه وظایف دیگری را باید انجام دهند.

بنابراین هر آنچه که برای شناخت پیمانکار نیاز دارید را در این مقاله می‌توانید پیدا کنید.

پس فرصت را از دست دهید و این مقاله را حتما بخوانید.

 

تاریخ انتشار: 28 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته‌بندی مقالات